Sunday, April 20, 2008

Perlu Kerr Mcm Ni?

Ibu pernah pesan pada aku supaya sentiasa merendah diri agar orang lain menghormati…

Hmm,ini sebuah kisah tentang seorang teman yang baru-baru ini telah melangsungkan pertunangannya dengan jejaka idaman yang bukan calang-calang orangnya; seorang pegawai askar. Kawan aku ni bukanlah dalam senarai ‘Kawan-kawan Terbaik’ dalam diari sahabat aku tetapi memandangkan ayahnya yang masih berkhidmat di dalam askar ialah teman ayahku maka aku pun pergilah ke majlis pertunangan tersebut. Ayah dan ibunya sangat peramah dan sentiasa merendah diri tetapi lain benar dengan perangai kawan aku yang sorang ni. Suka sangat bangga akan diri sendiri….

Selepas jer majlis pertunangan selesai, aku dipanggil oleh kawan ku ini untuk berbual dengannya di dalam bilik setelah agak lama juga tidak berjumpa.

“You kerja apa sekarang ni, Nis?”

“Tak kerja. Sambung belajar….”jawabku malas sambil membelek-belek album gambar dia dan tunangnya.

“You jgn fikir study jerr…fikir lah masa depan sikit. You study banyak mana pun nanti terperap gak kat dapur. I ni nasib baik lah si Anu pinang I, kerja dia pun stabil dan I tak payah susah-susah nak belajar ke, apa ke…duduk rumah jerr…”

“Oklah tu. Dah sampai masanya you kawin. Allah dah tetapkan jodoh you lebih awal. I lak maybe ini rezeki I,belajar dulu..”nak tergeliat lidah aku ber’I’ dan ber’you’ tapi kawanku ni memang begini…layan jelah.

“You yang tak pandai nak melawa, pakai cantik-cantik…Jodoh tak datang kalau kita tak usaha. Eh, you ada dengar pasal ayah I tak?”

“Pasal apa?”soalku kembali.

“Ala, pasal ayah I nak dapat anugerah A.M.N nanti. Orang cakap kalau dapat A.M.N kena panggil Datuk. Tulah, ayah you pencen awal mesti dapat pegang Leftenan Kolonel sekarang ni. Takpun mesti dapat A.M.N sekarang ni”

Seterusnya dia banyak melontarkan kata-kata yang berupa hinaan kepadaku dan aku tak banyak persoalkan apa yang diperkatakan olehnya sebab padaku ia tak penting dan selagi ia bukan menghina dan mencaci dengan lebih teruk aku tak kisah. Dari kisah ayah aku hinggalah kisah aku yang tak pandai melawa dan nak paksa-paksa aku kuruskan badan.

Allah tu Maha Berkuasa….nak dijadikan cerita semalam dia dan family dia datang ke rumah untuk makan-makan. Seperti tetamu yang lainnya, aku layan penuh dengan rasa hormat sebab percaya tetamu itu membawa seribu kebaikan walaupun dulu dia pernah kutuk-kutuk aku. Entah macam mana, dalam dok seronok borak-borak ayah dia minta nak tengok pingat A.M.N yang ayah aku terima dulu. Aku dapat rasakan mukanya berkerut-kerut penuh dengan tanda tanya yang menunggu nak dimuntahkan. Mungkin dia tak berpuas hati maka dengan selamba dia bertanya, “Bila masa uncle dapat pingat A.M.N ni?”

“3 tahun lepas.”

Moral of the story: Jgn lah menilai seseorang dari luaran. Mungkin aku dan family tidak segaya orang lain, tak pakai baju yang mewah-mewah dan tak pakai Mercedes-Benz tapi kami cuba hidup bahagia seadanya……

3 comments:

fzone said...

setiap orang mempunyai maksud yang berbeza dalam erti mencari kehidupan dimana sesetengahnya menganggap dengan menyatakan segalanya didalam hatinya akan mententeramkannya tetapi ianya akan membawa bencana kepada si pendengar

~anis~ said...

thanks dgn kata2 tu...tp sy x b'dendam pun pd dia just hrp dia x pndng rendh pd sy lg...

~mOmoe~ said...

kesederhanaan itu mmg sungguh indah..